Τα μυστικά της χρηματοδότησης από angel investors

Τα μυστικά της χρηματοδότησης από angel investors

Το «επιχειρηματικός άγγελος» είναι ένας καταπληκτικός όρος για να περιγράψει τον επενδυτή που δίνει τα χρήματά του σε μια startup η οποία είναι μόλις στα πρώτα της βήματα μετά την αρχική ιδέα. Ουσιαστικά, καλύπτει το κενό μεταξύ των χρημάτων που δίνει η οικογένεια και οι φίλοι (FFF το λένε οι Αμερικανοί, Friends, Family and Fools) και των Venture Capitals τα οποία ψάχνουν ήδη εφαρμοσμένες ιδέες μερικών εκατομμυρίων δολαρίων.

Οι angel investors συμμετέχουν κυρίως επειδή θέλουν να προσφέρουν τα χρήματά τους σε κάτι καινούριο -άλλωστε δεν βάζουν και πολλά- μαζί με την πολύτιμη εμπειρία τους και το δίκτυο των επαφών τους, δύο στοιχεία που λείπουν από τους νέους επιχειρηματίες και που αποδεικνύονται πάντα ανεκτίμητα.

Η εκδήλωση του Open Coffee στο Μουσείο Μπενάκη την Παρασκευή 18 Οκτωβρίου είχε σκοπό να διευκρινίσει τι ακριβώς ψάχνουν οι angel investors στον άνθρωπο που ζητά χρηματοδότηση, συμμετοχή και συμβουλές για μια ιδέα που κανείς τους δεν ξέρει αν θα αποδώσει και πρέπει να τη δοκιμάσουν μαζί.

Πολύ ενδιαφέρουσα ομιλία ήταν εκείνη του Κωνσταντίνου Κορλέτη, angel investor με έξι τέτοιες επενδύσεις από το 2007, από τις οποίες, όπως ανέφερε, η μία του απέφερε μεγάλο κέρδος, δύο κατέληξαν σε αποτυχία και οι υπόλοιπες έχουν μεγάλες προοπτικές. Η μία, μάλιστα, είναι η Warply.

«Πόσο έξυπνο είναι να είσαι angel investor;» αναρωτήθηκε στην αρχή της ομιλίας του. «Οι στατιστικές λένε πως στις ΗΠΑ, από τις 1.000 επιχειρηματικές ιδέες που παρουσιάζονται σε υποψήφιους επενδυτές, μόλις οι έξι πετυχαίνουν, δηλαδή το 6 τοις χιλίοις. Στην Ελλάδα δεν υπάρχουν καν χίλιες startup, συνεπώς για πόσες ευκαιρίες μιλάμε; Πολύ λίγες», τόνισε. «Αλλά, αν με ρωτήσετε, θα σας πω ότι το κάνω για το μεγάλο κέρδος που θα έχω σε περίπτωση επιτυχίας, και το δικαίωμα να υπερηφανεύομαι ότι ήμουν ένας από τους πρώτους που είδαν την ευκαιρία».

Στη συνέχεια ο κ. Κορλέτης αναφέρθηκε στο τι ψάχνει ο ίδιος ως angel investor σε μία startup που ζητάει τη βοήθειά του (φέτος έχει δει περίπου 30):

  • Εξαιρετικό επιχειρηματικό ταλέντο
  • Ικανότητες μάνατζμεντ
  • Ρεαλιστικό σχέδιο χωρίς υπερβολικές υποσχέσεις και ψευδαισθήσεις μεγαλείου
  • Εργασιακή εμπειρία στον πραγματικό κόσμο.

«Οι περισσότεροι που έρχονται είναι άπειροι, έχουν μεγάλη ιδέα για τον εαυτό τους, παρουσιάζονται απροετοίμαστοι -κάποιες φορές δεν ξέρουν καν ποιον έχουν απέναντί τους-, φορούν σαγιονάρες και βερμούδες. Πώς να σε πάρει στα σοβαρά κάποιος και να σου δώσει χρήματα;» αναρωτήθηκε.

Τέλος, ζήτησε από τους νέους επιχειρηματίες να είναι ρεαλιστές, να είναι προσεκτικοί στο τι ποσοστό δίνουν και σε ποιον με αντάλλαγμα τη χρηματοδότηση, αλλά και να μην διστάζουν να παραχωρούν τον έλεγχο όταν η ευκαιρία είναι σημαντική. «Δεν έχει νόημα να είσαι ο majority owner μιας αποτυχίας», κατέληξε.

Τα DOs και DON’Ts
Ο Μάρκος Βερέμης, ιδρυτής και CEO της Upstrem, είναι «άγγελος» για πέντε εταιρείες. Έδωσε σαφείς κατευθυντήριες γραμμές για το τι πρέπει να κάνει και τι όχι κάποιος που ζητάει τη δική του συμμετοχή:

  • Στοχεύστε σε επιχειρηματίες που το αντικείμενό τους έχει συνάφεια με αυτό που θέλετε να κάνετε. Θα σας καταλάβουν καλύτερα και θα νιώσουν πιο engaged.
  • Η πιο αποτελεσματική επαφή είναι μέσω σύστασης.
  • Αν με προσεγγίσεις μέσω Facebook δεν θα ασχοληθώ καν μαζί σου.
  • Κάνε έρευνα για τον επενδυτή σου, μάθε τι έχει χρηματοδοτήσει, μάθε τι κάνει τώρα.
  • Προσάρμοσε το pitch στον άνθρωπο που μιλάς, πες του συγκεκριμένα τι μπορεί να κερδίσει από σένα, όχι γενικότητες.
  • Δεν χρειάζεται να δείτε εκατοντάδες angels. Δείτε λιγότερους, αλλά μιλήστε τους πιο στοχευμένα.
  • Αποφύγετε «συμβούλους» με ασαφές background, που δεν έχουν κάνει εταιρεία, που δηλώνουν σύμβουλοι έτσι γενικώς. Πρόκειται για παράσιτα και μην τους φέρετε στη συνάντηση μαζί μου.
  • Μάθετε να εξηγείτε μέσα σε δύο λεπτά αυτό που κάνετε.
  • Παρουσιάστε ένα στοιχειώδες business plan, δείξτε μου ότι έχετε σκεφτεί αριθμούς και κόστος.
  • Θέλω να δω ότι υπάρχει η βάση. Δεν χρειάζεται έτοιμη ομάδα, ούτε έτοιμο προϊόν.
  • Μην μου δείξετε πάνω από 10-15 διαφάνειες και μην μου αρχίσετε τις buzzwords. Είμαστε βετεράνοι, δεν εντυπωσιαζόμαστε πια.
  • Ακόμα και αν πάρεις τα χρήματα, μην κλειστείς στο γραφείο σου. Η διαδικασία χρηματοδότησης δεν σταματά ποτέ.

Οι άγγελοι-διάβολοι
Ο Αλέξης Πανταζής, συνιδρυτής της Hellas Direct, έχει επενδύσει σε 13 εταιρείες τα τελευταία έξι χρόνια. Προκειμένου να ιδρύσει τη δική του συγκέντρωσε έξι εκατ. ευρώ και γι’ αυτό χρειάστηκε να δει και να μιλήσει κυριολεκτικά με εκατοντάδες υποψήφιους επενδυτές. Ξεχώρισε τους χειρότερους τύπους. Αν στη διαδικασία εύρεσης επενδυτή συναντήσετε ανθρώπους με αυτά τα χαρακτηριστικά, φύγετε όσο είναι καιρός!

1. Ο Καρχαρίας
Κάτι σαν τον Γκόρντον Γκέκο από την ταινία «Wall Street». Αδίστακτος, ψυχρός υπολογιστής, αλαζόνας. Θα επένδυε σε εσένα μόνο από απληστία. Θα σου επιβάλλει επαχθείς όρους και θα σε εκβιάσει για μεγαλύτερο μερίδιο ή περισσότερα από τα χρήματά σου.

2. Ο Θεός
Έχει σύμπλεγμα ανωτερότητας. Τα ξέρει όλα και εσύ τα λες όλα λάθος. Είναι αδύνατον να τον εντυπωσιάσεις ή να τον πείσεις. Θα επένδυσε σε σένα μόνο για τη δόξα.

3. Ο Αριστοκράτης
Η οικογένειά του είναι πλούσια. Εγωκεντρικός και απαιτητικός, δεν έχει κάνει τίποτα στη ζωή του και ο μόνος λόγος που σας βλέπει είναι για να αποδείξει στην οικογένεια ότι αξίζει. Δεν ξέρει τι θέλει, αλλάζει συνεχώς γνώμη και χρειάζεται συνεχή επιβεβαίωση.

4. Η Μαριονέτα
Αυτός ήρθε στο δρόμο σου κατά λάθος. Θέλει να επενδύσει γιατί… έτσι, είναι ανασφαλής, ψάχνει σε σένα μια επιτυχία που ο ίδιος δεν ξέρει πώς να φτάσει. Βασικά, θα ήθελε να είναι στη θέση σου.

Νωρίτερα στην εκδήλωση είχε πάρει το λόγο ο Απόστολος Αποστολάκης -ιδρυτής αξιόλογων εταιρειών όπως e-shop.gr, e-food.gr doctoranytime.gr κ.ά- επενδυτής στην Waprly και σύμβουλος του Taxibeat. Αναφέρθηκε στη δυσκολία του βρει κανείς σήμερα αξιόλογες προτάσεις στην Ελλάδα και για αυτό, όπως ανέφερε, έχει πια στραφεί στις ΗΠΑ όπου έχει επενδύσει σε αριθμό εταιρειών. «Στην Ελλάδα πάμε να αλλάξουμε πολλά πράγματα μαζί. Είναι καλό να υιοθετούμε τις νέες τάσεις, αλλά πρέπει πρώτα να ξέρουμε τα βασικά τα οποία, πολλές φορές, οι νέοι ιδρυτές δείχνουν να έχουν ξεχάσει. Ποιο πρόβλημα θες να λύσεις; Τι κάνει το προϊόν σου; Ποιος είναι ο ανταγωνιστής σου;»

Τέλος, ο Γιάννης Παπαδάκης, συνιδρυτής της Pollfish, η οποία πρόσφατα έλαβε γύρο επένδυσης από θεσμικούς και ιδιώτες επενδυτές συνολικού ύψους 200.000 ευρώ, έδωσε την οπτική της μικρής startup (αλλά με 7.000.000 χρήστες στην πλατφόρμα) που αναζητά χρηματοδότηση τόσο από Venture Capitals όσο και από angel investors.

Πηγή